Powered By Blogger

TIPS KE NEW ZEALAND (CATATAN KETIGA)

Assalamualaikum wbt

Saya kerap menerima email dari rakan-rakan yang melawat blog saya untuk bertanyakan prosedur pemilihan SV dari awal sehingga proses diterima masuk ke universiti - universiti di New Zealand. 


Saya yakin anda telah membaca TIPS KE NEW ZEALAND (catatan pertama) dan TIPS KE NEW ZEALAND (catatan kedua). Jika belum, elok baca dulu di link berikut :
http://nurazfahaniahmad.blogspot.co.nz/2011/04/tips-ke-new-zealand.html dan http://nurazfahaniahmad.blogspot.co.nz/2011/04/tips-ke-new-zealand-catatan-kedua.html

Atas permintaan yang tinggi, saya kongsikan sedikit tips serta pengalaman saya sewaktu mula-mula berhajat menyambung PhD di luar negara. Untuk makluman, saya melalui 'ranjau' selama setahun (2009 - 2010) untuk menyiapkan segala prosedur berkaitan dengan permohonan PhD ini. Pada masa ini, memang agak kepenatan sebab kita juga terpaksa menghadapi bebanan tugas mengajar dan penyelidikan. Jadi, seeloknya mohon Tuan/Puan berada di tahap mental positif setinggi mungkin.

Kemungkinan besar, tips yang saya sediakan ini hanya bersesuaian untuk mereka yang berhajat menyambung pengajian di New Zealand/ Australia sahaja. Pastinya, lain universiti lain prosedurnya.


Berikut, saya ringkaskan "step-by-step prosedur" (mengikut pengalaman saya):-

1. Carilah potential SV anda melalui website universiti + sila approach mereka dgn menghantar email. Paling elok, sertakan sekali contoh research proposal, CV dan list of research anda yang pernah anda buat sebelum ini. Bagi mereka impress dgn anda. (Tempoh: 1- 2 minggu - utk cari dan approach)

2. Tunggu respon from SV, jika selepas 2 bulan SV itu tidak membalas, sila move on to another potential SV. Barangkali SV pertama pilihan hati anda sangat sibuk. Jadi, jangan drag masa terlampau pjg. Please move on. (Tempoh: 1 bulan)

3. Panggilan Interview dari penaja dan dapatkan scholarship. Bagi saya pemegang scholar staff KPT/UiTM, perlu melalui beberapa interview. Jadi syarat ini berbeza mengikut penaja anda. (Tempoh: 1 bulan)

4. Telah confirm dapat scholarship apabila menerima black and white (official letter) from the funder. Cth: KPT/Petronas/Univ etc. (Tempoh 2-3 bulan)

5. Ambil IELTS test dan dptkan result. Syarat lulus harus 7.0 dan ke atas (utk PhD) dan 6.5 ke atas (utk Master). Untuk bayaran IELTS, sila lawati link ini: http://www.britishcouncil.org/malaysia-exams-ielts.htm (Tempoh 2-3 minggu)

6. Apply universiti yang anda berminat dgn bantuan agent di Malaysia- sila lihat post terdahulu bagaimana cara menghubungi agent. Sewaktu proses permohonan, agent biasanya akan minta dokumen seperti bukti scholarship +email acceptance SV + result IELTS - untuk memudahkan dan mempercepatkan proses application.

7. Dapat conditional or unconditional offer letter dr Univ. Selalunya agent akan bantu dalam proses ini. (Tempoh: 1 bulan)

8. Medical check-up (Dr Msia yg terlantik oleh NZ Embassy sahaja - list Dr boleh dptkan dari agent) - sila rujuk post terdahulu berkaitan Medical Check-up ( Tempoh: 2 minggu) - sila sediakan wang yang agak banyak, medical checkup ini agak mahal berbanding medical check up biasa.

9. Buat Good Conduct Certificate (Sijil Kelakuan Baik- ambik direct dari Ministry of Affairs, Putrajaya) (Tempoh 1 hari sahaja jika ambil by-hand)

10. Visa application - guna bantuan agent  (Keputusan: Between 2 weeks - 6 months) Bergantung pada health condition pada medical check up dan syarat kewangan/ financial support. Jadi pastikan syarat-syarat ini dipatuhi.

11. Dapat visa, sudah boleh book flight ticket to NZ

* selagi belum dapat visa, jgn book ticket flight.

Harap info yang saya kongsikan ini membantu


1 comment:

Unknown said...

Thanks for ur sharing. I need more information abt it. Please email me if u hv a free time sis. eryn794@gmail.com