Powered By Blogger
TIPS JALAN-JALAN DI AUCKLAND CITY

Assalamualaikum,
Rasanya lama betul saya tidak menulis di dalam blog saya ini. Bukan apa, saya sangat sibuk menyudahkan penulisan tesis PhD saya. Belum siap pun, tetapi saya break sekejap hari ini.

Memandangkan blog saya ini kini bukan sahaja dikunjungi oleh mereka yang bakal menyambungkan pelajaran di NZ, ada juga mereka yang ingin melawat Auckland menghantar email bertanya pelbagai soalan tentang Auckland dan New Zealand.

Saya senaraikan soalan - soalan yang kerap ditanya:

1.  Bilakah waktu yang sangat bagus untuk melawat NZ?

Saya jawab - Bergantung dengan niat anda. Jika anda hendak bermain salji dan merasai kesejukan winter, datanglah pada musim Winter sekitar Julai -Aug (kerana waktu ini snow dah turun). Peringatan: di Auckland TIDAK ADA salji. Kawasan bersalji adalah di Selatan NZ. Saya sneak preview gambar kami bersalji tahun 2011 dan 2012, di kawasan pergunungan Mt. Ruapehu bersama-sama family Malaysia yang sama-sama study di Auckland. http://www.mtruapehu.com/




Bagi yang ingin datang pada waktu-waktu lain; saya amat-amat menggalakan Musim Bunga (Spring) iaitu sekitar Sept - Nov. Pada waktu ini, cuacanya sangat nyaman dengan bunga-bungaan di sana sini. Saya sneak preview gambar-gambar bunga yang saya ambil. Maaf, ada 2 sahaja photo buat masa ini yang rajin saya upload kan =)





Saya amat-amat TIDAK menggalakkan anda untuk datang ke New Zealand sekitar Dec, Januari dan Feb; kerana Auckland sangat-sangat panas di tiga bulan ini. Maklumlah, musim summer kan..Jika teringin 'sun burn', silakan datang. Terasa seperti di Malaysia sahaja =) So, what's the point?


2. Tempat apakah yang sesuai saya lawati dan apa yang menarik di sekitar Auckland?

Jadi, di sini saya senaraikan 'Places To Go and Things To Do in Auckland'.

1. Around Auckland

Yang sangat-sangat saya galakkan bagi mereka yang ingin tour sekeliling bandar Auckland, bolehlah menaiki bus Hop-on, Hop-off Auckland. Di sini saya sertakan link http://www.explorerbus.co.nz/

Kos sekitar $40 (one day trip) atau $65 (2-days trip). Nasihat saya, ambiklah yang 2-days trip dan ambiklah Route 1 (Blue Circle Route). Kenapa? Sebab, route yang di bawa oleh bas ini memang InshaAllah; tak berlebih tak terkurang. Tambahan kawasan Western Springs (Bulatan kecil - lihat dalam photo), adalah bersebelahan Auckland Zoo dan Auckland MOTAT. Kawasan ini sangat luas dan memenatkan. Nampak dalam map macam kecil kan. Trust me, the area is huge. Jadi, ambil 2-days trip untuk anda cover 1st day untuk Bulatan Besar, and on the second day; pergi ke kawasan Western Springs (Bulatan Kecil).


Jika anda teringin ke pesisiran pantai (seperti dalam Route 2), anda sebenarnya mempunyai option menaiki bas biasa sahaja dari Britomart ke Mission Bay tanpa perlu menaiki Hop-on Bus ini. Ambil sahaja bas biasa di Quay Street dan minta driver bas turunkan di Mission Bay.

Tempat-Tempat Wajib Dilawati di Sekitar Auckland City:-

1. SkyTower http://skywalk.co.nz/
2. Auckland Bridge
3. Mission Bay
4. Devonport (menaiki feri dari Britomart Jetty) - 10 mins menaiki feri ke North Shore area -- http://www.visitdevonport.co.nz/category/travel-here-devonport/ferry
5. Queen Street - Kawasan untuk membeli souvenir
6. Parnell Village - Street cafe
7. Parnell Rose Garden (Musim Bunga sahaja)
8. Auckland Domain & Auckland Museum (Muzium NZ sangat best!)
9. Mt Eden Summit (Bekas volcano crater dan boleh nampak keseluruhan bandar Auckland City -MUST go!)
10. Auckland Fish Market (Boleh jalan kaki sahaja dari Viaduct Harbour - berdekatan Britomart Jetty)
11. Auckland Zoo (Sangat besar dan menarik) - Bersebelahan dengan Western Springs; tasik yang sangat penuh dengan itik, angsa, flamingo dan pelbagai jenis burung NZ.
12. Auckland MOTAT http://www.motat.org.nz/; bersebelahan Auckland Zoo, dan Western Springs; nak naik tram tak? Kat sini lah boleh naik tram.


Tempat-Tempat Wajib Dilawati di Berhampiran Auckland (Perlu sewa kereta dan drive/ menaiki tour bus):-

1 jam from Ayckland - Hamilton dan Waikato http://www.visithamilton.co.nz/

2 jam from Auckland - MataMata (tempat penggambaran Lords of the Rings dan The Hobbiton) http://www.hobbitontours.com/

3 jam from Auckland - Rotorua (http://www.rotoruanz.com/ - kawasan geothermal asli -MUST Go!) Sneak preview Wai-o-Tapu Geothermal Park yang saya pernah pergi bersama family.














3 comments:

Nazra said...

Salam azfahani, saya dalam perancangan untuk further study di Auckland U. Alhamdulillah dah dapat supervisor, dalam proses untuk buat application ke U cumanya lom boleh buat lagi sebab IELTS test lom amik lagi. bagaimana kehidupan belajar di u sana yep?

Hujung Dari Sebuah Cerita said...

Slm.. boleh senaraikan tak anggaran perbelanjaan termasuk tiket kapal terbang.

Unknown said...

Salam...sy mungkin esok kesana....mcm mana keadaan cuaca disana skrg