Powered By Blogger

TIPS KE NEW ZEALAND (CATATAN KE-EMPAT)

APA YANG PERLU DIBUAT SEBAIK SAHAJA TIBA DI BUMI NEW ZEALAND

Assalamualaikum wbt

Saya menulis lagi untuk coretan keempat, kali ini tentang apa yang perlu dibuat sebaik sahaja 'landing' di bumi NZ. 
Suka saya mengingatkan, pengalaman yang dikongsikan ini banyak merujuk kepada pengalaman saya sewaktu tiba di Auckland City sekitar tahun 2010 dahulu. Jadi, jika anda bakal tiba di bandar-bandar lain selain daripada Auckland, sila 'adjust' notes saya ini mengikut kesesuaian iterinari anda. Catatan ini juga disediakan bagi membantu persiapan pelajar-pelajar baru yang bakal tiba untuk menyambung pengajian MSc atau PhD.

TIPS:-
1. Arrival Card:
Pastikan anda membawa bersama alamat tempat kediaman sementara (temporary) untuk digunakan sebaik sahaja mengisi borang 'arrival card' yg bakal diberikan di dalam flight. Untuk itu, anda ada beberapa option, samada tinggal sementara di rumah rakan-rakan baru di Auckland, atau menyewa penginapan 'backpackers'.




















Contoh NZ Arrival Card (muka hadapan). 

2. Sediakan beg untuk diperiksa kastam NZ:
Sebaik sahaja tiba, pastikan di dalam beg bagasi anda TIDAK ada langsung mkn berunsur buah-buahan segar/sayur-sayuran dan daging. Jika ada, sila buang ke dalam tong sampah yg disediakan sepanjang laluan arrival hall. Tertulis perkataan 'Declare or Dispose'. 


Suka saya mengingatkan, jika anda ingin membawa mkn-mkn dr Malaysia, pastikan semuanya siap dilabel, atau mempunyai list of ingredients in English. Dan satu kan ia di dalam satu bag khusus, supaya tidak bercampur dgn beg-beg baju. Jgn sorok-kan makanan atau selit-selitkan ia dgn niat atau perasaan yg kastam NZ tidak akan nmpk..Percayalah, antara kastam ter-'strict' di dunia adalah kastam NZ dan Australia. Jika terjumpa makanan yg tidak dibenarkan, dan anda pula tidak 'declare' makanan tersebut dlm borang 'arrival card', bersedialah untuk membayar denda sebanyak $400.


Untuk melihat senarai makanan yang tidak dibenarkan, mungkin anda boleh menjenguk TIPS KE NEW ZEALAND (CATATAN PERTAMA) saya.

Oh ya, anjing-anjing 'comel' kastam juga akan selalu berkeliaran menghidu beg-beg penumpang yang baru tiba, jadi jangan terkejut ya..

3. Beli Starter Pack-Top-Up:
Sebaik sahaja keluar dari kastam dan tiba ke arrival lobby, di sebelah kiri pintu keluar, ada kiosk Vodafone. Sila beli starter pack sim card anda di situ. 

Lebih kurang begini lah kiosk Vodafone. 

4. Transportation ke city:
Terdapat pelbagai pilihan, di mana jika anda adalah pelajar The Univ of  Auckland, dan tiba pada siang hari, anda boleh menggunakan perkhidmatan mini van universiti yang akan menanti anda di pintu luar airport. Anda perlu register dahulu dengan pihak universiti. Tgk link ini http://www.auckland.ac.nz/uoa/home/for/international-students/study-abroad-and-exchange/life-on-campus

Atau anda juga boleh menggunakan perkhidmatan shuttle bus 'Super-shuttle' yang boleh di-register secara online melalui website rasmi mereka. Saya amat cadangkan anda menggunakan shuttle bus ini, jika bilangan family anda ramai serta barang-barang anda juga banyak. Anda boleh memilih untuk menyewa secara 'private' atau 'sharing' (share dgn penumpang-penumpang lain).

* Jangan sekali-kali naik teksi airport-mahal..

5. Check in Penginapan : 
Jika berminat untuk menyewa penginapan sementara, di sini saya sertakan link penginapan termurah, terdekat dgn kampus dan ada dapur di Auckland City. http://citytravellersauckland.blackstone.co.nz/ Anda boleh juga menghubungi pihak rakan-rakan baru di Auckland, untuk menginap sementara sebelum dapat rumah sewa baru.

Harap info ringkas ini membantu =)

3 comments:

Az imah said...

Assalamualaikum,nama saya azimah. Anda boleh membalas soalan saya ke blog sye boleh? www.azimahshukor.blogspot.com
saya ingin menyambung pelajaran ke Auckland university. Boleh saya bertanyakan bagaimana saya nak mohon universiti disana bagi kemasukan course finance pada tahun 2015 :)

Nur Azfahani said...

sila email saya paniyama@gmail.com

Unknown said...

Salam...saya ade beberapa pertanyaan & baru shj hantar emel pd puan..sekiranya puan ade mase nanti, harapnye dpt reply..tq